Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaşadığı sosyete içinde değeri olan , kapasite, hareket ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim; ferdin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı strüktürlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin yalnızçlarına yönlü ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Eğitim bir vetiretir.
· Eğitim sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değaksiyontirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Eğitim yalnızçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler derunin benzeridır. Ammaçların içeriği ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa değaksiyonebilir, fakat sürecin doğası değaksiyonmez.
Eğitim kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgani filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen standart teşhismı şudur: Eğitim, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Eğitim, âdem evladı derunin hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yapmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise otomatik gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir sistem olarak ele düzenındığında ise yetişek sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, sınav hatimeları kabilinden mergup davranış değaksiyoniklikleridir.
Bir cevap yazın